Pernelyg didelis vaiko aktyvumas, impulsyvumas ir sunkumai sukaupiant bei išlaikant dėmesį apsunkina vaiką supančių suaugusiųjų, bendraamžių ir paties vaiko gyvenimą. Toks vaikas įgyja neigiamą etiketę ,,neklaužada“, ,,elgesiukas“, yra baudžiamas ir atstumiamas ir taip dar labiau pastiprinamos jo netinkamo elgesio apraiškos. Nuolat kritikuojant ir neigiamai vertinant šiuos vaikus, nepastebimi jų emociniai sunkumai.

Aktyvių ir dėmesio sunkumų turinčių vaikų ypatumai:

  • Nenustygsta vienoje vietoje, intensyviai mosuoja rankomis ar kojomis, rangosi kėdėje, leidžia erzinančius garsus;
  • Negeba sėdėti ramiai, kai to reikalaujama;
  • Lengvai išsiblaško nuo pašalinių dirgiklių;
  • Negeba sulaukti žaidimų eilės ir pan.; 
  • Skuba atsakyti į klausimus, nors dar nebaigiama paklausti. Retai baigia tris užduotis iš eilės be trukdžių;
  • Nesureaguoja į pirmą prašymą ar reikalavimą;
  • Sunkiai geba laikytis kitų instrukcijų, taisyklių;
  • Sunkiai sukaupia dėmesį atliekant tam tikra užduotėles (tačiau nori žiūrėti televizorių ar žaisti video žaidimus valandų valandas);
  • Dažnai pereinama nuo vienos nepabaigtos veiklos prie kitos;
  • Sunku žaisti tyliai, sunku žaisti komandinius žaidimus;
  • Pernelyg daug kalba, nekreipia dėmesio į kitus, pertraukia kalbant kitą;
  • Trukdo kitiems, pvz. įsikiša į kitų vaikų žaidimus;
  • Dažnai atrodo, kad neklauso, kas yra sakoma;
  • Dažnai pameta daiktus, būtinus veiklai darželyje;
  • Dažnai imasi fiziškai pavojingos veiklos, neatsižvelgdamas į pasekmes, sukelia sau ir aplinkiniams pavojingas ar keblias situacijas, pvz. nežiūrėdamas išbėga į gatvę;
  • Dėl impulsyvumo neretai pasako ką nors netinkamo.

Naudinga mokyti ir praktikuoti technikas, padedančias vaikams prisiimti atsakomybę už savo elgesį, rasti sprendimus tvarkantis su užmaršumu, impulsyvumu, užduočių neužbaigimu, motyvacijos trūkumu. Rekomenduojama vengti bausmių, geriau būti švelniai primenančiais ir leidžiančiais susidurti su pasekmėmis.

KELETAS PATARIMŲ IKIMOKYKLINIO UGDYMO PEDAGOGAMS

Technika „Būk robotas“. Šios technikos tikslas, kad suaugę išliktų ramūs ir išvengtų susijaudinimo. Suaugęs apsimeta robotu, kai vaikas atsikalbinėja, elgiasi ar kalba piktai ir nepagarbiai arba ignoruoja prašymus. Ši technika padeda susivaldyti ir neprarasti emocinio stabilumo.

Pozityvi kalba. Rekomenduojama pedagogams būti labiau bendradarbiaujančiais ir dažniau naudoti pozityvų kalbėjimą su vaiku. Pavyzdžiui, vietoj „tu turi padaryti…“ sakyti „tu galėtum padaryti…“ arba „padėtum, jei padarytum…“, vietoj „tu negali daryti…“ sakyti „būtų geriau, jei tu padarytum …“. Taip pat naudinga vaikams duoti pasirinkti ir klausti jų nuomonės, ką jie galėtų daryti kitaip, kad problema spręstųsi.

Motyvacijos skatinimas. Ypatingai aktyvūs ir silpnai dėmesingi vaikai mėgsta, kai jiems sekasi. Dažniausiai jie motyvuoti rinkti taškus, gauti privilegijas ar pastiprinimus už gerą elgesį. Reikia vengti „močiutės taisyklės“ – neduoti paskatinimo prieš įvykdant susitartą dalyką.

Jėgos žaidimų vengimas. Svarbu prisiminti, kad jėgos žaidimų nei viena pusė nelaimi. Jų reiktų vengti. Susidūrus su tokia situacija, pedagogai turėtų paaiškinti savo poziciją vaikui ir nebesileisti į diskusijas ta tema. Šioje vietoje irgi gali būti panaudota technika „Būk robotas“, kuri padės išlikti prie savo sprendimo ir nesupykti, jei vaikas klausinėja ar prašo.

Pykčio valdymas. Tam, kad vaiko darbai būtų atlikti rekomenduojama vietoj pykčio naudoti humorą. Humoras padeda labiau nei pyktis. Juokas yra labai geras įrankis padedantis pabaigti užduotį ar darbą. Linksmesnis darbų ar užduočių atlikimas padeda išvengti konfrontacijos ir jėgos žaidimų.

Užuominų davimas. Vaikams reikia stebėjimo ir reguliarių užuominų. Tai yra normalu ir užuominų davimas yra žingsnis link naudojimosi užduočių sąrašais, kai vaikas taps savarankiškesnis.

Struktūra ir planavimas. Vaikai mėgsta žinoti, ko gali tikėtis ir daro ką gali, jeigu yra laikomasi kasdieninės struktūros. Rekomenduojama susidaryti dienos struktūrą ir sukurti būdus, kurie padėtų vaikui sekti rutiną, veiklas ir susitikimus.

 


 

VAIKO AKTYVUMO IR DĖMESIO SUTRIKIMŲ VERTINIMO SKALĖ (skaityti/ atsisiųsti PDF)


 

Close Menu
Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą